We Love Islam We Love The Truth

Saturday, April 24, 2010

Bersalaman Selepas Solat:



Bersalaman Selepas Solat:

Soalan :

Apakah hukum bersalaman sesama muslim selepas selesai solat?


Jawapan

Kata imam An-Nawawi r.a.,

“Ketahuilah bahawa ia adalah sunat yang telah disepakati oleh ulama-ketika bertemu”.

(Fathul Bari: alHafiz Ibn Hajar, juz.11:55 naqal qoul an-Nawawi)


Kata Ibn Batthal:

“ Asal bersalaman itu adalah merupakan kebaikan di sisi keseluruhan ulama”

(Fathul Bari: alHafiz Ibn Hajar, juz.11:55 naqal qoul an-Nawawi dan pengarang Tuhfah al Ahwazi,juz 7 m/s 426)


Diriwayatkan daripada Qatadah beliau berkata: aku pernah bertanya kepada saidina Anas r.a. :

“Adakah wujud amalan bersalaman di antara para sahabat nabi SAW?

Beliau menjawab ya”.

(Sahih Imam Bukhari : juz 5m/s 2311& Sahih Ibn Hibban : juz 2 m/s 245)


Imam Nawawi r.a. telah memperincikan tentang permasalahan ini dengan katanya:

“Sekiranya orang yang bersalaman itu bersalam sebelum solat, maka bersalam itu adalah sunat. Sekiranya dia bersalam sebelum solat kemudian bersalam selepas solat-maka bersalaman yang kedua itu adalah mubah(harus)

(Al-majmu’: Imam Nawawi: Juz 3 m/s 469-470)


Kata al-Hashkafi: Pengarang al-Tamartasyi telah memutlakan hukum ini mengikut sebagaimana pendapat kitab-kitab Ad-Durar, al-Kanz, al-Wiqayah,an-niqayah, al-Mujma’, al Muntaqadan lain-lain. Kesemuanya menyatakan harus bersalaman secara mutlaq sekalipun selepas solat asar. Dan kata mereka; perbuatan itu adalah bid’ah – bid’ah yang harus dan baik sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam Nawawi r.a. di dalam Azkar beliau.”

(ad-Durr Al-Mukhtar oleh Hashkafi dicetak di tepi Hasyiah Ibn abiding; juz 6, m/s380)


Para ulama mengatakan bahawa bersalaman selepas solat itu adalah sunat secara mutlaq.

At-Thabari berasa tenang dengan hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Imam Bukhari daripada Juhaifah r.a. beliau berkata:

“Rasulullah SAW telah keluar dari al-Hajirah ke Batha’ lalu berwudhu’ kemudian Baginda SAW menunaikan solat zohor 2 rakaat dan solat asar 2 rakaat. Dihadapan baginda SAW terdapat seekor kambing betina. Di belakang kambing tersebut, lalulah seorang wanita. Orang ramai berdiri sambil bersalaman dengan Baginda SAW sambil meletakkan tangan Baginda ke wajah-wajah mereka. Kata Abu Juhaifah: Daku juga bersalaman dengan Baginda SAW dan meletakkan tangan Baginda ke wajahku (mencium tangan Baginda SAW) Tangan Baginda SAW lebih sejuk daripada salji dan lebih wangi daripada kasturi”.

(Sahih Imam Bukhari: juz 3 m/s 1304)


Kata Imam Nawawi r.a.:

“Adapun bersalaman yang telah menjadi adat ini yang dilakukan selepas solat Subuh dan Asar – sesungguhnya telah menyebutkan oleh syeikh Imam Abu Muhammad bin Abdus Salam r.a.; ia adalah bid’ah yang mubah, tidak boleh disifatkan dengan makruh ataupun sunat. Apa yang dinyatakan beliau ini adalah baik dan tetap sekiranya seseorang itu bersalaman dengan orang yang tidak bersamanya sebelum solat –maka hukumnya adalah sunat kerana bersalaman ketika berjumpa itu adalah sunat dengan ijma ulama berdasarkan hadis-hadis sahih berkenaan masalah ini”.

(Al-majmu’: Imam Nawawi: Juz 3 m/s 469-470)

Ringkasan/ Petikan Buku Bertajuk:

FATWA ALI JUMAAH(MUFTI REPUBLIK ARAB MESIR)

Diterjemahkan oleh:Abu al baqir ad-Dusuqi

Keterangan Yang Jitu Untuk Memperbetulkan Beberapa Fahaman Yang Keliru

KANDUNGAN yang ke 25

Penerbit: Al Baqir Enterprise

No comments:

Post a Comment